Zlín - Statutární město Zlín dlouhodobě usiluje o vznik moderního dopravního terminálu, který by spojil autobusové a vlakové nádraží. Ve své snaze ale nemůže postupovat podle vlastních plánů. Důvodem je fakt, že autobusové nádraží je už od 90. let v soukromém majetku a stávající vlakové nádraží vlastní Správa železnic.
Obě nová nádraží jsou chystanou investicí společnosti Z-Group a zároveň jsou spjaty se záměrem na elektrizaci železniční tratě Otrokovice - Zlín - Vizovice, kterou připravuje Správa železnic. Město Zlín připravuje narovnání komunikace Vavrečkova a je podobně jako například Otrokovice a Vizovice účastníkem koordinačních jednání připravované modernizace železniční tratě.
„Nijak mě netěší, že máme stále zanedbané vlakové nádraží, ale je třeba si uvědomit, že stávající budova vlakového nádraží je majetkem Správy železnic. Modernizace celé trati Otrokovice - Zlín - Vizovice včetně nového vlakového nádraží ve Zlíně se chystá již několik let. V současnosti je ke stavbě nového nádraží vydané stavební povolení, ale poslední krok, kterým je vydání stavebního povolení na celou novou trať do Zlína, na ten zatím všichni čekáme,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Michal Čížek s tím, že město Zlín poskytuje jednotlivým investorům plnou součinnost.
Správa železnic společně se společností Z-Group předpokládají realizaci obou staveb v letech 2026 a 2027. Podle dosavadního plánu budou práce probíhat současně, přičemž jako první má být hotová železniční trať. Úlohou statutárního města je zajištění náhrady pro odstavování autobusů, které v současnosti parkují na místě budoucího vlakového nádraží.
V této souvislosti je nutné vědět, že autobusové nádraží je od devadesátých let majetkem soukromé společnosti a vlakové nádraží vlastní státní podnik. To znamená, že město Zlín ani Zlínský kraj nemá a nikdy nemělo jakoukoliv možnost jedno nebo druhé nádraží opravit. Celý proces výstavby závisí především na přípravě investice státu prostřednictvím Správy železnic.
„Území budoucích staveb je velmi komplikovaně zastavěné. Dalším úskalím je pak složitost a délka stavebního řízení, ve kterém se Česká republika řadí na přibližně 150. příčku ze 160 sledovaných zemí. Zde stojí za připomenutí, že třeba administrativní proces zrušení jednoho nebezpečného vlakového přejezdu, v tomto případě u společnosti Eurocar, představoval při neustálém odvolávání se účastníků proces na tři roky. Posun ve věci zajistila až nová legislativní úprava, která celý proces urychlila a místo tří let trvalo papírové zrušení přejezdu pár měsíců,“ sdělil náměstek Michal Čížek.
Po dokončení elektrifikace trati a vzniku nového vlakového nádraží je v plánech společnosti Z-Group ještě stavba vlastního, moderního autobusového nádraží a komerčního objektu.
Město Zlín nadále usiluje o vznik nového vlakového a autobusového nádraží
Partneři zpravodajství
Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.
Nejnovější články
Další
Podporujeme