Novými validátory je již vybaveno 90 procent zlínských trolejbusů a autobusů
Profilovka
26. 08. 2024.

Každý den dva trolejbusy a dva autobusy DSZO získávají v tomto období ve vozovém depu nový elektronický odbavovací systém. Vybavení všech vozidel MHD novými validátory je jednou z podmínek, aby se ve Zlíně a Otrokovicích mohlo začít koncem listopadu hradit jízdné ve vozech bezhotovostně.

Pracovníci dodavatelské firmy v těchto týdnech intenzivně pokračují v montáži nových elektronických odbavovacích terminálů, tzv. validátorů, do trolejbusů a autobusů. V současné době je již těmito novými přístroji vybaveno zhruba 90 procent vozidel MHD, která má dopravní společnost ve svém vozovém parku.

„Na montáži pracují každý den dvě dvoučlenné čety montérů. Vybavení sólo vozidla novým odbavovacím systémem trvá přibližně šest hodin, u kloubového vozidla je potřeba ještě o hodinu více. Za dopoledne zvládneme dva vozy, další dva vozy během odpoledne,“ přibližuje probíhající práce správce informačního systému DSZO Zbyněk Ondryáš. Vozový park DSZO je tvořen necelou stovkou trolejbusů a autobusů.

Ve starších vozech, kde nebyla připravena datová kabeláž (cca 40 procent vozového parku), se předem musí natáhnout nové vedení UTP kabeláže. V sólo vozech je to 35 metrů kabelu, v kloubových vozech 70 metrů. „Je vždy problém dostat se přes kloub, kde má každý výrobce trolejbusu nebo autobusu jiný systém vedení a zavěšeni kabelů,“ popisuje Zbyněk Ondryáš.

Montáž validátorů se skládá z následujících úkonů:

  • demontování původních označovačů jízdenek,
  • zaizolování, vyvázání a zatáhnutí staré kabeláže,
  • někde se musí posunout tlačítka „stop – zastávka na znamení“,
  • následuje protažení kabelů UTP,
  • osazení držáku validátoru a zaslepení starých otvorů,
  • nalisování konektorů na konce kabeláže,
  • úprava rozvodu v elektroinstalační krabici, osazení nových komponent, přepojení logiky napájení a datových cest,
  • testování kabeláže,
  • osazení nových validátorů ke všem dveřím vozidla,
  • upgrade software palubního počítače,
  • testování funkčnosti celého nového odbavovacího systému.

Dohromady se do všech trolejbusů a autobusů DSZO namontuje přes 300 kusů nových validátorů. „Předpokládáme, že bychom s montáží do všech vozidel mohli být hotovi do konce prázdnin,“ odhaduje správce informačního systému.

Validátory zatím slouží ve vozidlech cestujícím jen pro označování papírových jízdenek. Pro bezhotovostní úhradu jízdních dokladů začnou být funkční pravděpodobně koncem listopadu tohoto roku.
Dodavatelem nového elektronického odbavovacího systému pro DSZO je firma Future technologies, s. r. o., Modřice. Cena bez DPH činí 14,905 milionu korun, z toho 12,670 milionu korun získá DSZO z evropských zdrojů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu.

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image